Je huid onder je mondmasker verzorgen

Het dragen van een mondmasker kan heel wat kwaaltjes veroorzaken. Mogelijke kwaaltjes zijn jeuk, irritatie, opstoten van acne, eczeem, psoriasis enzovoort.

Als je je masker een aantal uren na elkaar draagt kan er irritatie ontstaan. Deze irritatie komt voornamelijk voor ter hoogte van de contactpunten (neus, oren, bovenkaken).
Sommige mensen hebben hier sneller last van dan anderen, bijvoorbeeld mensen met een dunne huid of een gedehydrateerde huid kunnen sneller irritatie ondervinden.

In andere gevallen speelt intolerantie voor bepaalde bestanddelen uit het masker dan weer een rol in de beschadiging van de huid.

De warmte, vochtigheid en wrijving van het masker zijn de grootste boosdoeners. De huid raakt hierdoor beschadigd waardoor pathogene de kans krijgen om een ontsteking te veroorzaken.

Doordat er warmte ontstaat onder ons masker kunnen we beginnen zweten. Dit zweet kan moeilijk weg waardoor de poriën verstopt kunnen geraken. Het verstoppen van de poriën kan aandoeningen zoals acne, psoriasis, eczeem en couperose verergeren.

Zorg ervoor dat de geïrriteerde zones goed verzorgd worden zodat ze verder niet gaan ontsteken. Maak gebruik van een beschermende crème. Of maak gebruik van hulpmiddeltjes om de irritatie te beperken. Denk maar aan de tussenstukjes om je masker op je achterhoofd te dragen in plaats van achter je oren. Het dragen van een zacht katoenen masker, wat minder kan knellen, kan ook helpen. In geval van irritatie ten gevolge van intolerantie, vermijd men best die maskers waarop men reageert.

Tweemaal daags het gezicht reinigen met een aangepaste schuim of gel is zeker aangewezen bij een vette huid of een huid met neiging tot acné. Dit kan gecombineerd worden met een aangepast dagverzorging voor het gelaat.

Zeer belangrijk is ook het masker regelmatig te vervangen of uit te wassen!

Voor specifieke vragen of advies kan je steeds bij ons terecht.

Bron: www.deapotheker.be