Teken

Bij mooi weer genieten we allemaal maximaal van het ‘buiten zijn’ en van (het bewegen in) de natuur. En we zijn niet alleen... Teken zijn ook weer aanwezig, zeker bij de terugkeer van het goede weer en de milde winter die we achter de rug hebben!

Teken voeden zich door bloed te zuigen bij hun gastheer. Op deze manier kunnen ze ziekteverwekkers overbrengen zoals virussen en bacteriën. Het bekendste voorbeeld is de bacterie die de ziekte van Lyme overbrengt.Het speeksel van de teek kan bij sommige mensen zorgen voor huidallergieën en zo voor irritatie zorgen.

Graag geven we jullie enkele tips om ernstige gevolgen van een tekenbeet te voorkomen.

Bij een wandeling:

• Probeer niet af te dwalen van de paden, en vermijd struikgewas
  • Draag kleding die armen en benen bedekt en gesloten schoenen
  • Geef de voorkeur aan een broek die onderaan strak zit
  • Gebruik een afweermiddel met DEET (30% of 50%) op de huid die niet beschermd wordt door kledij (herhaal dit vaak genoeg)
  • Lichtgekleurde kledij dragen maakt het makkelijker om kleine diertjes op te merken.

Belangrijk is dat je je controleert of laat controleren op mogelijke tekenbeten, iedere keer als je in de natuur geweest bent.  Dit zorgt ervoor dat je snel kan reageren en de beet goed opgevolgd kan worden.

Er zijn een aantal plaatsen op het lichaam (warme plekjes) waar teken zich graag vasthechten. Denk maar aan huidplooien (knieholtes, in de lies, tussen de tenen, in de navel, onder de oksels,...) op het hoofd, achter de oren, op de nek,...

Ze komen dus niet enkel voor op plaatsen die niet bedekt worden door kledij zoals armen en benen maar kunnen werkelijk over het hele lichaam kruipen. Laat je eventueel dus helpen bij het controleren of gebruik een spiegel!
Indien je een tekenbeet hebt, dient de teek zo snel mogelijk en op de juiste manier verwijderd te worden. Hoe sneller de teek verwijderd is, hoe minder kans er is op een besmetting met de ziekte van Lyme (indien de teek besmet zou zijn, want niet alle teken dragen deze ziekte over)

Hoe verwijder je een teek?

• Gebruik geen ontsmettingsmiddel of andere middelen alvorens de teek te verwijderen
  • Pak de teek met een puntige pincet, zo kort mogelijk bij de huid. Trek de teek in 1 beweging uit de huid (probeer druk op het lichaam van de teek te voorkomen)
  • Ontsmet daarna het wondje
  • Let op, er bestaan ook speciale tekentangetjes/koevoetjes. Als je een specifiek tangetje gebruikt, volg dan goed de gebruiksaanwijzing.

Aangeraden is om de symptomen een aantal maanden na de beet in de gaten te houden - zowel symptomen zoals koorts, als veranderingen van de huid op de plaats van de beet.

Bron: farma-sfeer